.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران خبر داد؛
تصویب برنامه توانمندسازی تمامی روستاهای استان مازندران برای تقویت اقتصاد محلی و منطقه ایی
تصویب برنامه توانمندسازی تمامی روستاهای استان مازندران برای تقویت اقتصاد محلی و منطقه ایی

 

   به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران دکتر فتح اله پور گفت : پیرو ابلاغ شیوه نامه تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستایی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور(موضوع جزء 1 بند الف ماده 27 قانون ششم توسعه) به استانها و تکلیف قانونی برای تهیه برنامه مذکور و با توجه به نظریه های جدید توسعه؛ تدوین برنامه توانمندسازی تمامی روستاها برای تقویت اقتصاد محلی و منطقهایی و تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه مد نظر قرار گرفت.

 

وی اظهار داشت: چنانچه در بند قانونی مذکور ذکر شده است برنامه توسعه اقتصادي و اشتغالزايي روستاها بایستی با مشاركت نيروهاي محلي و با بهره گيري از تسهيلات بانكي، حمايتهاي دولتي و سرمايه گذاري بخش خصوصي، به وسيله سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهيه شده و به تصويب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان مربوطه برسد. 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران  افزود: بر اساس این قانون استانها هرساله طبق جدول ابلاغی بایستی تعدادی از روستاهای استان را مورد مطالعه قرار داده و طی 5 سال برنامه به 25000 روستا در کل کشور برسند. بر این اساس سهمیه استان مازندران هر سال 313 و در مجموع 1565 روستا مشخص و مقرر شده بود از زمان ابلاغ در هر سال برای 313 روستا برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی تهیه و تصویب گردد. لیکن با توجه به ويژگي‌هاي طبيعي و اقليمي، تراکم و تمرکز سکونتگاه های روستایی، روابط متقابل فضایی – عملکردی روستاها و پیچیدگی این روابط و نزديكي و يكپارچگي بسياري از مناطق روستايي استان مازندران، انجام مطالعات تمامی روستاها در قالب یک سند یا برنامه توسعه در دستور کار استان قرار گرفت. لذا مطالعات اجرايي طرح در چارچوب موافقتنامه بين اين سازمان و بنياد مسكن انقلاب اسلامي مازندران به عنوان دستگاه مجري برای 3095 سکونت گاه روستایی شروع و در نهایت برای 2758 روستا پروژه/فعالیت شناسایی و تدوین شد.

 

وی گفت: با توجه به حجم کار و گستردگی فعالیتهای اقتصادی موجود در سطح روستاهای استان و مطابق با مطالعات سند آمایش، استان به 7 ناحیه تقسیم و هرناحیه توسط یک مشاور ذیصلاح مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت که گامهای طی شده در تدوین این سند مطالعاتی به شرح ذیل است: 

• برگزاری جلسات آمادگی راهبردی اولیه

• تدقیق شرح خدمات

• تدوین روش شناسی انجام کار

• برگزاری جلسات متعدد در سطح استان، شهرستانها، سکونتگاه های روستایی جهت تبیین موضوع برای کلیه گروه های ذینفع و ذی نفوذ درتدوین سند مطالعاتی

• استعلام از دستگاه های اجرایی مرتبط جهت اخذ نظرات، پیشنهادات و برنامه های آتی دستگاه ها

• نشست با روستاییان با هدف برنامه ریزی مشارکتی (برنامه ریزی پایین به بالا و بالا به پایین)

• مطالعات وضع موجود از 5 بعد محیطی-زیست محیطی، کالبدی-زیرساختی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی-مدیریتی

• مشارکت جامعه محلی روستایی هدف، شوراهای اسلامی و دهیاران، خانوارهای روستایی دارای فعالیت اقتصادی، فعالین حوزه های کسب و کار، نخبگان حوزه های فعالیتهای اقتصادی در سطح نواحی در قالب مصاحبه و پرسشنامه

• جمع بندی مطالعات وضع موجود و تحلیلها و ارایه نتایج اولیه مطالعات در کمیته برنامه ریزی 22 شهرستان و اخذ نظرات شهرستانی

• تدوین برنامه ها و پروژه های پیشنهادی با رویکرد مشارکتی در قالب پروژه های خرد، خانگی و متوسط با اتکا به اعتبارات اشتغالزایی و مشارکت بخش خصوصی و حداقل اتکا به منابع اعتباری بودجه دولتی

   

این گزارش می افزاید: تعیین نقش پروژه و نقش روستا در زنجیره تولید، بررسی و مطالعه تمامی روستاها، تدوین چشم اندازهای توسعه، راهبردها و سیاستهای اجرایی در سطح کلیه بخشها و پیشنهاد پروژه/فعالیتهای اقتصادی در سطح سکونتگاه های روستایی منطبق با نقاط قوت/ضعف/فرصتها و تهدیدهای موجود در سطح بخشها و روستاها با رویکرد مشارکت جوامع محلی و دستگاه های اجرایی دخیل در توسعه پایدار سکونتگاه های روستایی از دستاوردهای این برنامه می باشد.

 

حاصل مطالعات تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی استان مازندران موجب استخراج و تعیین 22464 پروژه یا فعالیت اقتصادی بر اساس ظرفیت سنجی روستاها گردید که در آن 87 درصد پروژه های اقتصادی با سرمایه گذاری بخش غیردولتی و 13 درصد آن پروژه‌های زیرساختی و عمرانی است که بایستی در بخش های مختلف اجرا شود. با توجه به نقش روستاها در زنجیره کامل تولید محصولات و فعالیت‌های اقتصادی، 32 درصد مربوط به تامین، 52 درصد تولید، 3 درصد حمل و نقل، یک درصد انبار، 10 درصد فراوری و 2 درصد فروش و بازاریابی می‌باشد.

 

شایان ذکر است برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی تمامی روستاهای استان مازندران در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سال جاری در تاریخ 11/6/1402 تصویب گردید.

 

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.079 seconds.